Frans Hesselberth
Santiago de Compostela Voorbereiding
Tijdens onze wandeltocht over het Pelgrimspad in 2004, van Amsterdam via den Bosch naar Visé in België is eigenlijk het idee ontstaan om naar Santiago de Compostela te gaan lopen. In Vessem ontmoetten wij toen Broeder Fons van der Laan van de Jacobushoeve die zo het een en ander over de Camino, de weg, vertelde. Daar kregen we onze eerste stempel in het boekje van het "Pelgrimspad". Al lopende kreeg het idee meer gestalte en we namen ons voor om het "Pieterpad" als proef te lopen met rugzak, tent en alles waarvan wij dachten dat je dat ook nodig zou hebben voor een tocht naar Santiago de Compostela. In het voorjaar van 2005 zijn we gaan winkelen om het nodige aan te schaffen en dat viel niet mee. Er is zoveel en van verschillende kwaliteit, gewicht, merk, prijs! enz. Onze uitrusting zag er als volgt uit: zie. Paklijst  Nu hadden we in het voorjaar, zo rond Pasen al een stuk van het Pieterpad gelopen. Dit nog zonder tent maar wel met rugzak. We hebben toen gelopen van Pieterburen naar Schoonloo. Daar hebben we het op 3 juni 2005, tijdens onze vakantie weer opgepakt, maar nu met de volledige bepakking. Het was een leuke ervaring, het gewicht van de rugzakken was best zwaar maar na een paar dagen waren we er aan gewend. We hebben tijdens deze tocht, afwisselend gekampeerd en af en toe een B&B. Dan sliep je weer eens lekker op een bed, alhoewel onze matjes en slaapzak goed bevielen. Wij denken dit ook op deze manier te doen als we naar Santiago de Compostela gaan. In het begin wat meer refugio's of B&B's, dat ligt aan het weer (het is dan maart/april), of de tent. Wij hebben in deze vakantie van Schoonloo tot Venlo gelopen, het was een fantastische tocht en hebben veel ervaring opgedaan. Een van de dingen die we al snel ondervonden was, dat je niet te hard van stapel moet lopen, letterlijk maar ook figuurlijk. Op de 2e wandeldag liepen we ca. 28 km richting Sleen en dat was eigenlijk voor een 2e dag te veel, ondervonden we dus de volgende dag. Maar daar hebben we dan ook van geleerd. Na deze vakantie hebben we in juli nog de 4-daagse van Nijmegen gelopen en in het najaar nog een stuk van het Pieterpad. Maar het verlangen om naar Santiago te lopen groeide meer en meer, dus verder met de voorbereidingen. In januari 2006 hebben we ons ingeschreven bij het "Nederlands Genootschap van Sint Jacob" en kregen daar onze Pelgrimspas (Credencial del Peregrino), alweer een stap op weg naar de Camino. Het Genootschap van Sint Jacob, geeft een bron van informatie voor een ieder die het voornemen heeft deze tocht te ondernemen (lopend of per fiets). Op 5 maart was er in Den Bosch de traditionele jaarvergadering van het genootschap onder de naam; "Camino festival", nieuwsgierig als wij zijn hebben we ons ingeschreven en zijn er naar toe gegaan. Het festival werd gehouden in de Jacobskerk, waar overigens geen erediensten meer in gehouden worden.  Maar de opkomst was enorm, zeker zo'n 600 bezoekers. Het festival was zeer goed georganiseerd. Er waren verschillende stands met informatie over routes, kaarten, boeken, onderdak etc.  Er was een algemene informatiesessie over: Pelgrimeren te voet of per fiets. De gespreksleider stelde aan een forum van mensen die de tocht te voet of te fiets hadden volbracht, vragen met betrekking tot hun ervaringen tijdens de tocht. Het was heel leerzaam, je kon wel merken dat iedereen van het forum zo zijn eigen ervaringen en belevingen had. Alles kwam aan de orde, hoe het is om alleen te lopen als man of vrouw, of met meerderen, contact met het thuisfront, en hoe werkt post restant, hulp onderweg, de mogelijkheid om inkopen te doen voor levens onderhoud, wat er op neer komt dat de eerste winkel van de dag soms ook de laatste is, dat er achter de kerk (op het kerkhof) altijd een waterkraan aanwezig is, en nog veel meer nuttige informatie. Op het programma voor de middag stond een workshop voetverzorging en het inpakken van de rugzak. Al met al een dag met veel indrukken en boordevol  informatie. Aan het eind van de dag werden de lopers en fietsers die dit jaar op pelgrimstocht naar Santiago gaan, uitgezwaaid onder begeleiding van Thijs Hanrath die met zijn accordeon naar Santiago gaat. Hierna zijn wij ook weer huiswaarts gegaan vol van deze dag, en dan is 2008 nog ver.  Even naar de Zwerfkei voor wat aanvulling van de uitrusting, gelijk maar wat wandelkaarten aangeschaft schaal 1 : 100 000. We hebben nu de kaarten van Namen tot aan Bourbon Lancy. Wij gebruiken de kaarten van het IGN (Instituut Geografie Nationaal) nummer 05, 10, 22, 28, 36, de rest komt nog. Vrijdag 11 Januari 2008Eindelijk is het dan 2008! nog ongeveer 11 weken en dan hopen we te vertrekken. Zaterdag 5 januari zijn we nog even wat laatste spulletjes voor onze uitrusting gaan kopen en hebben onze schoenen weggebracht om er  nieuwe zolen onder te zetten. Alle wandelkaarten zijn compleet, van Namen naar Vézelay gebruiken we de Topo-Guide GR654, van Vézelay naar Le Puy de kaarten 28, 36, 43 en 50 van het IGN, van Le Puy tot aan St. Jean-Pied-de-Port drie gidsjes van Topo-Guide GR65 (Le Puy - Figeac) (Figeac - Moissac) (Moissac - Condom - Roncevaux) en voor Spanje de ANWB-wandelgids "Spaanse St. Jacobsroute". Vrijdag 14 maart 2008Zaterdag 15 maart gaan we naar het Camino Festival in Utrecht, daar krijgen we tijdens uitzwaaien van de vertrekkende pelgrims, onze eerste stempels in het pelgrimspaspoort. Nu wordt het echt spannend, nog twee weken en dan vertrekken we echt, dat is een onwezenlijk gevoel om voor zo'n lang tijd op pad te gaan. Maar we hebben er verschrikkelijk veel zin in. Nog even de laatste dingen regelen en dan is het op 31 maart zover.Via het dagboek op deze website is het dan mogelijk om onze belevenissen en vorderingen te volgen. Als je het leuk vind om contact te zoeken laat dan een berichtje achter in ons gastenboek op deze website.